Ortodonti

Ortodonti nedir?

Ortodonti, dişlerdeki çapraşıklıkları ve çeneler arası bozukluları teşhis eden, önlemeye çalışan ve tedavi eden diş hekimliğinin bir uzmanlık dalıdır.

Ortodontik tedavi nasıl uygulanır?

Ortodontik tedavi, hareketli veya sabit ortodontik tedavi olarak ikiye ayrılır. Hareketli tedavide ağız içine hastanın takıp çıkardığı apereyler (damaklık) kullanılır. Hareketli tedavi, erken dönem tedavilerde uygulanır. Sabit tedavide ise dişler üzerine yapıştırılan ve tedavi boyunca çıkarılmayan braketler kullanılır. Bu braketler metal veya porselen (diş renginde/şeffaftır ve çok yakından bakılmadıkça fark edilmez) olabilir. Çoğunlukla daimi dişlenmenin tamamlandığı vakalarda uygulanır.

Ortodontik tedaviye ne zaman başlanmalıdır?

Büyüme çağında yapılması gerekli olan, büyümeyi yönlendiren düzeltmeler hariç her türlü diş hareketi, çevre dokular ve dişler sağlıklı olduğu sürece her yaşta yapılabilir. Sağlıklı diş ve çene yapısı için her çocuğun ilk olarak 7-8 yaşlarında ortodontiste gitmesi gerekmektedir.

Ortodontik Tedavi Ağrılı Bir İşlem midir?

Tellerin ilk uygulandığı seans ve ara seanslar ağrısız ve basittir. Ancak, teller ilk takıldıktan sonra dişlere belirli miktarda kuvvet uyguladığı için hafif bir ağrı hissedilebilir. 2-3 gün içinde hissedilen ağrı geçmektedir.

Diş Telleri Dişleri Çürütür mü?

Teller dişleri kesinlikle çürütmez. Tam aksine braketlerin yapıştırıldığı alanlar, altına bakteri giremediği için çürükten korunur. Dişlerin çürümesi ağız temizliğinin yeterli miktarda sağlanmamasından dolayı ortodontik tedavi ile bağlantısı olmadan ortaya çıkan bir sonuçtur. Ağız bakımı iyi olduğunda ve braketlerin etrafı ayrıntılı olarak temizlendiğinde bu risk ortadan kalkar.

ortodontist-1

Teller Takıldıktan Sonra Nelere Dikkat Edilmelidir?

Sert yiyecekler tellerin kırılmasına sebep olabilir. Elma, hamburger, pirzola gibi yiyecekler ısırıp koparılarak değil, keserek yenmelidir. Özellikle erik, zeytin gibi çekirdekli gıdalar çekirdeği dışarıda çıkartıldıktan sonra yenmelidir. Fındık, fıstık gibi kabuklu kuruyemişler yenmemelidir. Asitli içecekler tüketilmemelidir. Sakız, lokum gibi yapışkan gıdalardan uzak durulmalıdır.

Ortodontik Tedavi Süresi nedir?

Ortodontik tedavinin süresi hastanın yaşına, problemin şiddetine ve yapılacak olan tedavi tekniğine göre değişir. Ortalama tedavi süresi 1,5- 2 yıl arasında değişmektedir. Bu süre, hastanın tedavi süresince dikkat etmesi gereken kurallara uymaması ve randevularına düzenli gelmemesi durumunda uzayabilir.

Ortodontik tedavilerde kontrole gelme sıklığı ne olmalıdır?

Ortodontik tedavilerde kontrol seansların aralığı 4-6 hafta arasında değişmektedir.

veneers-composite-fillings1

Ortodontik Tedavi ile Düzelen Dişler Tekrar Bozulur mu?

Ortodontik tedavi sonrası dişlerin yeni pozisyonlarına alışması ve etrafında iyi bir kemik desteğinin oluşması uzun zaman alır. Yapılan işlemin kalıcı olması için, tellerin çıkarıldığı seansta mutlaka pekiştirme işlemi yapılmalıdır. Bu amaçla dişlerin arka yüzüne yapıştırılan koruyucu tel ile dişler birbirlerine sabitlenir ve elde edilen sonucun geri dönmesi engellenir. Bu koruyucu telin tedaviden sonra çocuk hastalarda büyüme ve gelişimini tamamlayana kadar, erişkin hastalarda ise minimum 5 yıl kalmasında fayda vardır. Bazı durumlarda ömür boyu kullanılmalıdır.

Fonksiyonel Apareyler nedir?

Alt ve üst çenenin birbirine göre ilişkilerinin düzgün olmadığı vakalarda, (üst çenenin önde alt çenenin geride olması/ alt çenenin önde üst çenenin geride olması) bu problemin çözülmesi amacıyla ergenlik dönemi öncesinde uygulanan, iskeletsel düzeltim sağlayan, hastaların kendisinin takıp çıkarabildiği özel apereylerdir. Günde yaklaşık 14 saat kullanılmalıdır.

Ortognatik Cerrahi  nedir ve ne zaman uygulanır?

Ortodontik veya fonksiyonel tedavi ile düzeltilemeyecek durumlarda ortognatik cerrahiye başvurulur. Çene ve yüzde oluşan bozukluklar genellikle genetik geçişlidir.
Çenelerin birbirine ve yüze göre uyumsuzluğu, hastalarda hem estetik hem fonksiyonel hem de psikolojik rahatsızlıklara yol açmaktadır. Gelişen teknoloji ve cerrahi teknikler ile bu bozuklukların düzeltilmesi ortognatik cerrahi ile sağlanmaktadır.